Rozrusznik
Data publikacji 28 listopada 2020
Awaria rozrusznika najczęściej zachodzi zimą, ponieważ wtedy większość kierowców ma problem z odpaleniem auta. Rozrusznik jest niezwykle ważnym elementem, który służy do rozruchu silnika. Silnik elektryczny wykorzystujący prąd stały jest najczęściej wykorzystywany w rozrusznikach.
Rodzaj zasilania
Z reguły do jego działania jest potrzebne zasilanie 12 V i jest to rozwiązanie najczęściej stosowane w małych samochodach dostawczych oraz autach osobowych i busach. Jeżeli chodzi o ciężarówki to zasilanie powinno wynosić 24 V. Warto zauważyć, że rozrusznik jest podzespołem, które zużywa najwięcej prądu w pojazdach samochodowych. Dzieje się tak jednak tylko przez krótką chwilę, ponieważ proces ten zachodzi podczas uruchamiania silnika. Rozrusznik należy do podzespołów elektryczno-mechanicznych, które są niezbędne do prawidłowego działania pojazdu.
Kompresja silnika
Warto sprawdzać regularnie rozrusznik regeneracja tego elementu może być naprawdę problematyczna. W celu uruchomienia silnika rozrusznik musi wykonać niewiarygodnie dużą pracę. W pierwszej kolejności musi przełamać opór, który wynika z bezpośredniego tarcia łozysk tłoków oraz wału korbowego. Duże znaczenie ma również kompresja silnika. Jeżeli chodzi o silnik Diesla to musi on wykonać około 100-200 obrotów na minutę, żeby rozpocząć samodzielną pracę. Wartość ta jest zdecydowanie niższa w przypadku aut benzynowych, które potrzebują od 40 do 100 obrotów. Silniki wysokoprężne wymagają użycia znacznie mocniejszych silników. Należy pamiętać, że rozruszniki posiadają ograniczoną żywotność i zależy ona przede wszystkim od tego jak używany jest pojazd.
Żywotność rozruszników
Rozruszniki w ciężarówkach mogą przetrwać nawet 800 tysięcy kilometrów, natomiast elementy zastosowane w samochodach osobowych wystarczają jedynie na 150 tysięcy kilometrów. Dlatego tak ważne są regularne przeglądy oraz wymiany podzespołów samochodowych. Żywotność rozrusznika spada, jeżeli zbyt często uruchamiamy silnik samochodowy. Najpopularniejszym objawem uszkodzenia rozrusznika są trzaski, które można usłyszeć pod maską po przekręceniu kluczyka. Tego typu problemy najczęściej zdarzają się podczas niskich temperatur. Niewłaściwe zachowanie kierowcy również może być przyczyną awarii rozrusznika. Dzieje się tak, kiedy kierowca zamiast pedału sprzęgła naciska pedał gazu podczas uruchamiania silnika.
Ceny rozruszników
Jeżeli wciśniemy pedał gazu rozrusznik może kręcić się nawet z prędkością 10 tysięcy obrotów na minutę, a jest to bardzo niebezpieczne dla pozostałych podzespołów pojazdu. Ceny nowych rozruszników oscylują wokół 500 złotych. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest zastosowanie kompleksowej regeneracji rozrusznika, której koszt wynosi zaledwie 70 złotych. Regeneracja polega na czyszczeniu oraz wymianie uszkodzonych podzespołów. Tego rodzaju naprawę najlepiej zlecić sprawdzonym warsztatom samochodowym, które udzielają gwarancji. Do rozrusznika mogą się również dostać liczne zanieczyszczenia oraz kurz, dlatego należy regularnie przeprowadzać wstępne czyszczenie tego elementu, jeżeli zależy nam na długiej żywotności.